ממשקי אדם מכונה HMI חלק ב
ממשקי אדם מכונה HMI חלק ב
ממשקי אדם מכונה HMI

כל מה שצריך לדעת עלתכנון ממשקי אדם מכונה HMI  ועיצוב חווית משתמש. הפוסט יעסוק בהיבטים של תאורה בממשק, בחירת צבעים מתאימים לממשקי HMI ונדון בנושא תכנון מערך התרעות.  

 תאורה

התאורה בממשקי HMI או כפי שהם מכונים בעברית – ממשקי אדם מכונה היא נושא חשוב מכמה סיבות.

ראשית כפי שציינו זה מכבר ממשקי HMI הם ממשקים שעשויים להיות מוטמעים בתנאים שונים של תאורה טבעית.

התאמת מינוני התאורה של הממשק  לתאורה הטבעית בסביבת ההטמעה זה משהו שצריך לקחת בחשבון כאשר מתכננים את חווית המשתמש בממשק.

מקרים מורכבים יותר הם ממשקים שמתעתדים להיות בשימוש בסביבה בה התאורה משתנה.

בממשקים הללו יש צורך לתכנן כחלק מחווית המשתמש מעבר בין תאורת יום לתאורת לילה ואף להחליט האם המעבר יתבצע אוטומטית או שיהיה כפוף להחלטת המשתמש בממשק.  

סיבה נוספת היא “היגיינת תאורה” כלומר כמות האור שהצג הדיגיטלי מפיץ והשפעתו על הסביבה.

צג דיגיטלי שיפיץ מינון לא מבוקר של אור יגרע מיכולת התפקוד של המשתמשים בחדר ויבוא על חשבון מכשירים נוספים בסביבה.

דוגמא לכך ניתן למצוא בבתי חולים בהם מקפידים על מינוני תאורה נכונים על מנת למנוע הסחות דעת של הצוות המטפל ובלילה מקפידים על תאורה מינימלית שתאפשר שינה איכותית לחולה.

צבעים

לצבעים בממשקי אדם מכונה יש תפקיד חשוב מלבד הפן האסתטי ועיצוב האפליקציה.

היות והם בעלי משמעות סימבולית אינהרנטית שמוכרת למשתמש זה מכבר.

לדוגמא הצבע האדום מהווה התרעה על מצב חירום שדורש תגובה מיידית של המשתמש.

הצבע הצהוב לעומתו מצביע על מצב שדורש את תגובת המשתמש אך אינו מוגדר כמצב חירום.

ירוק לעומתם הוא חיווי על מצב תקין ואישור על פעולת רצויות באפליקציה.

כאשר אנחנו מעצבים אפליקציות וממשקי משתמש יש להקפיד שבחירת הצבעים תהיה מושכלת.

בחירה כזאת תביא בחשבון את הידע המוקדם של המשתמש בתפעול ממשקים כחלק מחווית המשתמש בממשק.

התרעות

בבואנו לאפיין חווית המשתמש ובשלב מתקדם יותר לעצב את האפליקציה או הממשק, עלינו לתכנן מערך התרעות שילווה את השימוש בממשק.

ההתרעות נועדו להביא לידיעתו של המשתמש על אירועים חריגים במכונה.

האירועים הללו דורשים את תשומת ליבו של מפעיל הממשק ולעתים אף דורשים תגובה מיידית.

תכנון של מערך התרעות חכם מורכב ממספר משימות:

הקצאת התרעות פר פונקציונליות, מיפוי של התרעות על בסיס סדרי עדיפויות, עיצוב של התרעה בודדת וכן הלאה.

יש לקחת בחשבון שמשקי HMI נמצאים על פי רוב בסביבה עמוסת ציוד ומכשירים נוספים.

זאת הסיבה שחשוב לבדל את הסאונד שהממשק שלנו מפיק מיתר המכשירים סביבו.

למעשה מחקרים אחרונים בתחום מצביעים על כך שישנה שחיקה משמעותית ברמת הדריכות של מפעילים בחדר עמוס מכשירים, התרעות וציפצופים.

המחקרים הללו הראו לדוגמא כי שימוש במנגינה במקום בצלילים רפטטיביים הופכת את ההתרעה לזכירה יותר ומובחנת מיתר ההתרעות בחדר ובכך מפחיתה מהשחיקה הנ”ל.

נקודה נוספת שעולה ממחקרים על חווית המשתמש בממשקי HMI מצביעה על כך שמספר רב של התרעות שווא גורמת גם היא לשחיקה מוגברת.

השחיקה הנ”ל היא פועל יוצא של גודש תקלות שווא.

תקלות שווא דורשות תשומת לב מהמפעיל על חשבון תפעול תקלות אמת.

על מנת לצמצם למינימום האפשרי את התרעות השווא יש לבצע אנליזה וניתוח תרחישי התרעה ותגובה.

המטרה היא לבדוק את מידת הנחיצות של ההתרעה ביחס לסיטואציה ולמגר התרעות שאינן נחוצות למפעיל.

כמו כן ניתן להוסיף השהייה בין שלב הזיהוי לשלב ההתרעה.

ההשהייה תאפשראת פרק הזמן הנדרש למערכת על מנת להגיע לזיהוי וודאי של התקלה ואופן זה לצמצם משמעותית התרעות שווא.

חשוב לידע את המפעיל על תקלה גם כאשר הוא אינו נוכח במקום האירוע.

פתרון אפשרי הוא התרעה על תקלות באמצעות נוטיפיקציה למכשיר המובייל.

אקט שכזה ירחיב את גבולות הממשק אל מעבר למיקומו הפיזי ויאפשרו תפעול יעיל של הממשק

מידע על האופן בו יש לתכנן את ההתרעות עבור מיכשור רפואי ניתן למצוא בתקן IEC 60601-1-8:2006

פוסטים אחרונים

UX
,מה זה UX? חוויית משתמש (UXׂׂ) היא החוויה המתקבלת מהאינטראקציה בין משתמשים למוצרים. כשאנחנו מדברים על מוצרים מתקדמים חוויית משתמש טובה היא למעשה תנאי סף לשימוש במוצר. חוויית משתמש גרועה ...
UI
מה זה UI? לפני שנתחיל לברר מה הופך UX UI למוצלח חשוב להבין תחילה על בעצם אנחנו מדברים כאשר אנחנו מדברים על UI.  המונח UI משמעותו ממשק משתמש, באנגלית User Interface.  ההגדרה של ...
שימוש במתודולוגיית case study באפיון ועיצוב אפליקציות היא שיטת מחקר יעילה. למעשה השיטה מסייעת למזער את כמות הטעויות בתהליכי עיצוב ואפיון אפליקציות אתרים וממשקי משתמש. הרעיון בבסיס מחקר ...