עיצוב וחווית משתמש HMI חלק ב’

HMI עיצוב אפליקציה
HMI עיצוב אפליקציה

עיצוב וחווית משתמש HMI חלק ב’

חלק ב’ של המאמר כל מה שצריך לדעת על ממשקי אדם מכונה HMI תכנון ועיצוב חווית משתמש בו נעסוק בהיבטים של תאורה בממשק, בחירת צבעים מתאימים לממשקי HMI ונדון בנושא תכנון מערך התרעות.  

 תאורה

התאורה בממשק היא נושא חשוב מכמה סיבות. ראשית כפי שציינו זה מכבר ממשקי HMI הם ממשקים שעשויים להיות מוטמעים בתנאים שונים של תאורה טבעית. התאמת מינוני התאורה של הממשק  לתאורה הטבעית בסביבת ההטמעה זה משהו שצריך לקחת בחשבון כאשר מתכננים את חווית המשתמש בממשק.

מקרים מורכבים יותר הם ממשקים שמתעתדים להיות בשימוש בסביבה בה התאורה משתנה. בממשקים הללו יש צורך לתכנן כחלק מחווית המשתמש מעבר בין תאורת יום לתאורת לילה ואף להחליט האם המעבר יתבצע אוטומטית או שיהיה כפוף להחלטת המשתמש בממשק.  

סיבה נוספת היא “היגיינת תאורה” כלומר כמות האור שהצג הדיגיטלי מפיץ והשפעתו על הסביבה. צג דיגיטלי שיפיץ מינון לא מבוקר של אור יגרע מיכולת התפקוד של המשתמשים בחדר ויבוא על חשבון מכשירים נוספים בסביבה. דוגמא לכך ניתן למצוא בבתי חולים בהם מקפידים על מינוני תאורה נכונים על מנת למנוע הסחות דעת של הצוות המטפל ובלילה מקפידים על תאורה מינימלית שתאפשר שינה איכותית לחולה.

צבעים

לצבעים בממשקי אדם מכונה יש תפקיד חשוב מלבד הפן האסתטי ועיצוב האפליקציה. היות והם בעלי משמעות סימבולית אינהרנטית שמוכרת למשתמש זה מכבר. למשל הצבע האדום מהווה התרעה על מצב חירום שדורש תגובה מיידית של המשתמש. הצבע הצהוב לעומתו מצביע על מצב שדורש את תגובת המשתמש אך אינו מוגדר כמצב חירום. ירוק לעומתם הוא חיווי על מצב תקין ואישור על פעולת רצויות באפליקציה.

כאשר אנחנו מעצבים אפליקציות וממשקי משתמש יש להקפיד שבחירת הצבעים תהיה מושכלת ותיקח בחשבון את הידע המוקדם של המשתמש בתפעול ממשקים כחלק מחווית המשתמש בממשק.

התרעות

בבואנו לאפיין חווית המשתמש ובשלב מתקדם יותר לעצב את האפליקציה או הממשק, עלינו לתכנן מערך התרעות שילווה את השימוש בממשק ויביא לידיעתו של המשתמש על אירועים חריגים במכונה. האירועים הללו דורשים את תשומת ליבו של מפעיל הממשק ולעתים אף דורשים תגובה מיידית.

תכנון של מערך התרעות חכם מורכב ממספר משימות:  הקצאת התרעות פר פונקציונליות, מיפוי של התרעות על בסיס סדרי עדיפויות, עיצוב של התרעה בודדת וכן הלאה.

יש לקחת בחשבון שמשקי HMI נמצאים על פי רוב בסביבה עמוסת ציוד ומכשירים נוספים ולכן חשוב לבדל את הסאונד שהממשק שלנו מפיק מיתר המכשירים סביבו. מחקרים אחרונים בתחום מצביעים על כך שישנה שחיקה משמעותית ברמת הדריכות של מפעילים בחדר עמוס מכשירים, התרעות וציפצופים. מן המחקרים עולה כי שימוש במנגינה במקום בצלילים רפטטיביים הופכת את ההתרעה לזכירה יותר ומובחנת מיתר ההתרעות בחדר ובכך מפחיתה מהשחיקה הנ”ל.

נקודה נוספת שעולה ממחקרים על חווית המשתמש בממשקי HMI מצביעה על כך שמספר רב של התרעות שווא גורמת גם היא לשחיקה מוגברת וכפועל יוצא לתפעול לקוי של תקלות אמת. על מנת לצמצם למינימום האפשרי את התרעות השווא יש לבצע אנליזה וניתוח תרחישי התרעה ותגובה במטרה לבדוק את מידת הנחיצות של ההתרעה ביחס לסיטואציה ולמגר התרעות שאינן נחוצות למפעיל.

כמו כן ניתן להוסיף השהייה בין שלב הזיהוי לשלב ההתרעה כחלק על מנת לאפשר למערכת זיהוי וודאי של התקלה ואופן זה לצמצם משמעותית התרעות שווא.

חשוב לידע את המפעיל על תקלה בזמן ניידות ואף לאפשר לו לפתור את התקלה באמצעות נוטיפיקציה למכשיר המובייל. אקט שכזה ירחיב את גבולות הממשק אל מעבר למיקומו הפיזי ויאפשרו תפעול יעיל של הממשק

מידע על האופן בו יש לתכנן את ההתרעות עבור מיכשור רפואי ניתן למצוא בתקן IEC 60601-1-8:2006

פוסטים אחרונים

עיצוב אתרים הוא פוסט שיעסוק בכל המגמות שנראה בשנה הקרובה בנושא עיצוב אתרים עיצוב אתרים
עיצוב אפליקציות עיצוב אפליקציות המדריך המלא הוא הנושא של הפוסט שלפנינו שיעסוק בנושא
עיצוב אפליקציה עיצוב אפליקציה יעסוק בחשיבות של עיצוב האפליקציה, עיצוב הקונספט