עיצוב אינטראקציות

Interaction Design הוא התחום מחקר מרתק על אינטראקציה בין בני אדם לממשקים.

האינטראקציה שלנו עם ממשקים הפכה בשנים האחרונות לחוצת פלטפורמות. אנחנו צמודים לסמארטפון ולשעון החכם, צופים ב Netflix על גבי המחשב או משחקים ב xbox. אנחנו שולטים על הטמפרטורה של המזגן דרך אפליקציה ומזמינים אוכל דרך מסך מגע במסעדה. אופן ההתנהלות והאינטנסיביות בה אנו משתמשים בממשקים שסובבים אותנו דורשת מהמשתמש  אוריינות דיגיטלית גבוהה, מיומנות קוגניטיבית ויכולת תפעול והבנה של ממשקים ותוכנות. כך הדבר גם לגבי הממשקים עצמם. על מנת שנשוב להשתמש בממשק בעתיד הממשק צריך להיות תועלתני, קל ומהנה לשימוש או במילים אחרות ממשק עם חווית משתמש טובה…

מתוך כך נולד בעצם שדה המחקר שמהווה תת קטגוריה לתחום חווית המשתמש ונקרא Interaction-Design. המחקרים בנושא מפענחים את אופן השימוש בממשקים על מנת להתאימם לדפוסי החשיבה האנושית. המסקנות שעולות מהמחקרים הללו גובשו לכדי מתודולוגיות עיצוב ותכנון נכון של אפליקציות תוכנות וממשקים חכמים. חשוב לציין שתחום חווית המשתמש מהווה שדה מחקר רחב יותר שכולל נושאים כגון סגמנטציה, אפיון פרסונות משתמשים ומבדקי שמישות. כאשר אנו עוסקים ב Interaction-Design אנחנו מתמקדים למעשה בחמישה אספקטים מרכזיים:

מיקרו קופי

המילים בהם נבחר לתקשר עם המשתמשים בממשק הן בעלות חשיבות עצומה לאופי האינטראקציה שתתקבל לבסוף. טרמינולוגיה נכונה, שימוש בז’רגון ייחודי, הומור וטקסטים יניעו את המשתמשים לפעולות הרצויות ויסייעו לכם לעצב את האינטראקציה הנכונה עבורם.

תקשורת חזותית

לשפה הוויזואלית של הממשק יש תפקיד חשוב בעיצוב האינטראקציה עם המשתמשים. הוויזואליות היא בעצם הדבר הראשון אליו נחשף המשתמש בממשק עוד לפני שהתנסה באינטראקציה ממשית עם האפליקציה או האתר שלפניו. מיותר לציין עד כמה משפיע עיצוב האפליקציה על הרושם הכללי. אפליקציה מרשימה וויזואלית תהפוך את הממשק למזמין ובכך תשפיע על חווית המשתמש לטובה ואילו אפליקציה שמעוצבת ברישול עלולה להסב נזק בלתי הפיך ליחסינו עם הממשק. חשוב לזכור בהקשר הזה שעומס אינפורמטיבי מייצר אצל המשתמש אימפקט כאוטי שיגרע משמעותית משמישות הממשק.

מכשירים

האינטראקציה של המשתמש והממשק מתווכת באמצעות הפלטפורמה והמכשיר הספציפי שמארחים את התוכנה או האפליקציה. למערכת ההפעלה ולמכשירים עצמם יש את החסרונות והיתרונות שמאפיינים אותם. כשמדובר בעיצוב אפליקציות או באפיון חווית משתמש חשוב להכיר את המגבלות הללו על מנת לתכנן ולעצב ממשק חכם. כך גם בכל מה שנוגע לעיצוב אינטראקציות. אם אנחנו מעצבים אינטראקציה שתתרחש בסביבת ווב יש לקחת בחשבון את התלות בחיבור לרשת. אם האינטראקציה מתכננת לטלוויזה חכמה חשוב לנצל את יתרון המסך הענק אבל עלינו לתכנן אינטראקציה שתתאים לניווט דרך שלט הטלוויזיה או באמצעות אפליקציה ייעודית.

משוב

ממש כמו בכל אינטראקציה אחרת גם כאן ישנו משקל רב לפידבק שהמשתמש יקבל מהממשק. היזון חוזר על פעולות המשתמש יכול להיות חיובי (הטופס נשלח בהצלחה!)  או שלילי (*זהו שדה חובה) על פי צורך וניתן ליישום באמצעות המתודולוגיות הבאות:

חיווי על פעולות  – הצלחתו של משוב החיווי תלוי במידת הרלוונטיות שלו. פידבק החיווי יהיה בצמידות למיקרו – אינטראקציה (אינטראקציה מבוססת משימה אחת). יש להקפיד שהמשוב יהיה קצר ככל הניתן וישתמש במושגים שברורים למשתמש החל מהמפגש הראשוני עם הממשק.

נוטיפיקציות – מערך הנוטיפיקציות מיועד למשוב שאיננו מיידי. ניתן לשלוח למשתמש נוטיפיקציות במייל או באמצעות הודעות אישיות בנושאים כלליים כמו עדכונים זמינים להורדה, שינויים בממשק, טיפים לשימוש נכון וכו’. זהו אמצעי מצויין לשמור על קשר רציף עם המשתמשים שלנו גם כשהאפליקציה כבויה.

משוב דינמי – תפקידו של המשוב הדינמי הוא לסייע למשתמש “ללא מילים”. האמצעים הם אנימציה, תנועה, רטט  וכו’. למעשה לדינמיות תפקיד מרכזי בהבנת הממשק. היא מקצרת את תהליך הלמידה של המשתמש והופכת את האינטראקציה לאינטואיטיבית. חיווי דינמי של הפקדים והשדות בממשק ינחו את המשתמשים לבצע את הפעולות הרצויות. הדגשה של כפתורים תסייע להבנת ה Flow ותעודד התקדמות לינארית ושימוש נכון בממשק. משוב דינמי הוא הכרחי לאינטראקציה טובה עם המשתמשים שלכם לכן חשוב לאפיין אותו  כחלק אינטגרלי מאפיון ועיצוב האפליקציה.

אלה הם כאמור מספר אספקטים בסיסיים בנושא רחב היריעה שנקרא עיצוב אינטראקציות. מי שמעוניין להעמיק מוזמן להיכנס לאתר של Interaction-Design Foundation.  הקרן עוסקת בקידום והפצה של מחקרים ותכנים איכותיים בנושאי אינטראקציה בין אדם ומחשב.  מטרות הקרן הן למידה, חינוך והעשרה ובאתר הבית שלה ניתן למצוא מגוון מאמרים בנושא זה. התכנים באתר נבחרים בקפידה ונכתבים על ידי מיטב המומחים ואנשי ה-UX/UI המובילים בתחומם.

הקרן היא ארגון ללא מטרות רווח והיא מקיימת אירועים שונים להגברת המודעות בקרב קהלי היעד פוטנציאליים כגון מסע אופניים ברחבי הגלובוס במטרה להפיץ את התכנים הללו במקומות בהם חינוך טכנולוגי מסודר אינו מתאפשר. מי שיבקר באתר הקרן ימצא שם ספרים שנכתבו על ידי אנשי מקצוע מתחום ה- UX  אותם ניתן להוריד ולקרוא בחינם בפורמט  PDF ומילון מונחים מקיף בנושא חווית משתמש.

פוסטים אחרונים

מטריאל דיזיין השם מטריאל דיזיין מייצג את השפה העיצובית של גוגל שפותחה במטרה לאחד את הקו
קשה להפריז בחשיבותה של חווית המשתמש UX
UX ממוקד משתמש הוא תהליך אפיון שמתעדף את המשתמש וצרכיו כפקטור דומיננטי בתכנון הממשק,