מחקר חווית משתמש

מחקר חווית משתמש

בכל הנוגע לחווית משתמש  בממשקים  מורכבים תהליך המחקר מהווה חלק קרדינלי מהצלחתו של המוצר הסופי. המחקר מלווה את תהליך האפיון כולו באמצעות מתודולוגיות מחקר שונות המוכרות מעולם חווית השתמש ובסיוע כלים מעולם האנליטיקס. מחקר חווית משתמש מקיף מתחיל בהבנת קהל היעד של הממשק , יעדי הממשק, הזירה העסקית וממשקים מתחרים. מטרת המחקר היא שיפור חווית המשתמש במוצר הסופי לכן בשלב זה נבצע ראיונות עם משתמשים פוטנציאליים של הממשק. הראיונות יאפשרו לנו להכיר טוב יותר את  המשתמשים עבורם או מייעדים את הממשק.

הנחת היסוד שלנו כמאפייני חווית משתמש היא שהיכרות מעמיקה עם המשתמשים של הממשק תאפשר לנו לדייק בתהליך אפיון חווית המשתמש.

נעים מאוד אנחנו Yomiko או איך נכיר את המשמשים שלנו?

את המשתמשים שלנו נכיר באמצעות מחקר כמותי ומחקר איכותי.  נתחיל עם מחקר כמותי על מנת להגדיר את קהלי היעד עבורם אנו מייעדים את חווית המשתמש.

לצורכי המחקר הכמותי נבצע  סקרים ונעזר בסטטיסטיקות ושאלונים שיצביעו על מאפייני משנה וקריטריונים מבדלים של קבוצת הפרסונות, כגון: מגדר, סטטוס סוציואקונומי, אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית וכו’. המחקר הכמותי יעזור לנו לצמצם את מנעד המשתמשים בפוטנציה לכדי קבוצת פרסונות אופציונלית.

לאחר הגדרת קבוצת הפרסונות אליה משתייך המשתמש נבצע מחקר איכותי שמטרתו איסוף מידע נרטיבי על המשתמשים בקבוצת הפרסונות שהוגדרה כגון  צרכים, הרגלים, סביבת עבודה, תדירות השימוש בממשקים ועוד. בתום התהליך המחקר נקבל תמונה רחבה על התנהגות המשתמשים ועל האינטראקציה העתידית שלהם עם המוצר.

שיטות מחקר

לאחר שסיימנו לבצע את המחקר הכמותי והאיכותי כחלק מתהליך אפיון חווית המשמש  נעבור לשיטות מחקר שמתאימות לממשקים בהתהוות או ממשקים קיימים שעוברים תהליך שיפור חווית. כלי המחקר הראשון הוא Analytics לאנליזה ואיסוף נתונים סטטיסטיים אודות התנהגות משתמשים באתר או באפליקציה. המידע שמוצג באמצעות דוחות מפורטים יצביע על מגמות שימוש בממשק, תנועת שתמשים ומקורות הגעה. ניתוח הנתונים הללו חיוני להבנת האינטראקציה של המשתמשים עם הממשק  לשפר את הנקודות החלשות של חווית משתמש.

מבדקי שמישות (Usability Testing) בדיקת המוצר ותרחישי השימוש מול משתמשים אמתיים. הבדיקות יכולות להתבצע על אבטיפוס או על המוצר המוגמר.

AB Testing – בדיקה שמשווה 2 גרסאות, A- גרסה קיימת מול B- גרסה עם שינוי יחיד. מטרת הבדיקה היא לסייע בתיעדוף  של אחת הגרסאות. על מנת להגיע לתוצאות מדייקות חשוב לבצע תכנון מוקדם ולהגדיר מראש  מהי מטרת הבדיקה ומהו השוני בין הגרסאות השונות. תוצאות הבדיקה יתקבלו בפורמט שמאפשר השוואה כמותית.

Eye Tracking – בדיקה שמאפשרת תיעוד ומעקב אחר מבטי המשתמשים בזמן השימוש בממשק.

אנליזה של התיעוד תחשוף מידע רב על האינטראקציה של המשתמש עם הממשק. בממשקים עתירי תוכן ניתוח של תוצאות הבדיקה יצביע על תכנון לקוי של פריסת התוכן בממשק ויסייע לייצר היררכיה בין התכנים השונים בממשק.

פוסטים אחרונים

.האפליקציה שלכם זקוקה לעיצוב? כדאי לזכור כמה דברים פשוטים לפני שניגשים לעיצוב אפליקציות
מטריאל דיזיין השם מטריאל דיזיין מייצג את השפה העיצובית של גוגל שפותחה במטרה לאחד את הקו
קשה להפריז בחשיבותה של חווית המשתמש UX